torsdag den 25. marts 2010

Den inkarnerede fornuft

Jeg er nærig, siger de. Nej jeg er da ikke nærig. Jeg er bare fuld af sund fornuft. Det kunne aldrig falde mig ind at betale penge for noget, hvis jeg kan få det gratis. Vel? Det er da bare sund fornuft. Man skulle jo nødig få underskud på kontoen. Jeg kan love dig for, at hvis alle tænkte som jeg, ville betalingsbalancen være i perfekt evig ligevægt. Næ, jeg er fornuftig. Jeg tager f.eks. også mit tøj frem om aftenen, så det er klart til dagen efter. Så hænger det fint på bøjlen, lige til at tage på. Sokkerne er lagt sammen i par. Jeg er inkarnationen af sund fornuft. Jeg sørger for at spise velafbalancerede måltider. Jeg vedligeholder hulmursisoleringen. Hvis det er frostvejr, sørger jeg for at starte bilen en halv time før, så smelter det meste af isen på ruden af sig selv. I øvrigt er jeg ikke nærig. Jeg er fornuftig. Hvis jeg er ude at spise, afvejer jeg kuvertens sammensætning i forhold til de økonomiske implikationer på mit samlede forbrug pr. måned. Det er ikke nærighed. Det er sund fornuft! Jeg har styr på tingene. Orden i sagerne. Og alligevel. Alligevel er det som kolonner, legioner af firben og salamandre bevæger sig over sandbunden i dybet af mine øjne.

*Jeg har rod i skuffen. Jeg har alt for mange ting i rodet. Jeg ved at jeg elsker hver af de grimme, små unyttige dimser, men jeg betragter dem aldrig hver for sig. Jeg har et billede af dig på reolen, brunskjoldet af kaffe, jeg smed en fuld kop efter dig for seks år siden. Jeg har et arbejder og jeg møder op ofte nok til ikke at blive fyret.*

Hvilket arbejde? Det kan jeg ikke huske. Kaffeskjolderne breder sig ud over min frontallap. Jeg er intet uden dig. Jeg ved jeg fornærmede dig. Jeg er nærig, sagde du. Jeg sagde du var en løgner og en slap skede. Jeg mente det ikke. Den er faktisk ret stram. Jeg ved jeg sårede dig. Jeg smed kaffen efter dig. Den var varm. Lidt for varm. Som dine favntag. Men jeg er ikke nærig. Heller ikke i sengen. Jeg lader gavmildt sæden sprøjte ud over dit henførte ansigt.









*MichaelZittergong

Ingen kommentarer:

Send en kommentar