Anmeldelser


Anmeldelse af "Mod solnedgangen" på Ordlyd: http://ordlydblog.blogspot.dk/2014/12/psykologisk-socialrealisme-med-djvlefjs_3.html

Anmeldelse af Flemming Andersen i Arnold Buscks BogMagasinet s. 23



 Rasle rasle larm larm - anmeldelse i Nordjyske, 2 stjerner af 5:
af Christian Stokbro Karlsen
DIGTE Louise Kristensen: " Syltede små skorpioner" Nordjyske Louise Kristensens digte bærer tydeligt præg af et ønske om at være noget nyt, hvilket placerer samlingen som sådan i mainstream.
Effektjageriet, der ofte er forbundet med jagten på det ny, trækker fra enheden i digtsamlingens enkelte digte, og med mindre man er til rasle rasle larm larm, er der ikke meget at komme efter, hverken når det kommer til tanke eller smag.
Som eksempel på en mangfoldighed uden enhed kunne nævnes digtet " Popler", hvor poplen sveder, for så at løbe " over af mælk", mens det føder små kranier.
Havde det ikke været for ubehjælpsomheden, havde det pittoreske næsten været morsomt.
Det kunne måske hjælpe Kristensen at lære lidt om erotikken, som er sprogets retoriske element i det omfang, mening kan formidles, hvor hun her benytter sig af en tidstypisk, pornografisk æstetik, der i denne sammenhæng vil sige en ren eksplorationsæstetik: hullerne undersøges i udvidelsesøjemed, og dermed er meningen også givet i 1: 1.
I forhold til et publikum, der i stigende grad mister evnen til en, skal vi kalde det en kritisk erotik, vil Kristensens lille larmende bog sikkert kunne vække deres sløvede sanser.
{ Louise Kristensen " Syltede små skorpioner" 32 sider, 80 kroner Jorinde & Joringel.




 Af lektørudtalelsen:

"Lyrikdebutanten Louise Kristensen holder sig ikke tilbage for at prøve kræfter med en af genrens klassiske motiver: naturen. Den skildres i flere digte som hvilende suverænt i sig selv: "Violerne -/ jeg behøver ikke skynde på dem/ det umådelige skarpe sollys/ på gulkalkede vægge/ ved selv hvor det skal hen", eller som den hjemstavn, der favnende tager imod jeget. Under alle omstændigheder som modpol til den oplevelse af retningsløshed og utilpassethed der udgør et andet tematisk spor, hvor tonen og sproget er anderledes pågående og ekspressivt. Samlingen afsluttes med en række kunstner-portrætter, tilegnet navngivne kunstnere som Goya og Yves Klein, eller den anonyme figur "Maleren", der kritisk og ironisk skildres som en kunstnertype der mere er drevet af egen forfængelighed og markedets forventninger end af kunstens iboende behov. [...]Der er mange gode sproglige anslag og energi i disse debutdigt".
Jens Hjøllund

Ingen kommentarer:

Send en kommentar