tirsdag den 3. september 2013

STØVREGN


Lyden af støvregn og blade, der rådner i fortovskanten: I støvregnen fremstår landskabet ikke i farver, kun i nuancer. Byen er næsten smukkere end i den højeste sommer, hvor alt fremstår i et glansbillede mellem rød hud og ispinde og fadbamser. I støvregn kan man gå alene langs havnen og i gaderne uden at latteren runger mellem murene. Hvor støvregnen dæmper lydene og det grå-i-grå bliver et grid som lægger sig over alting, og som alting kan opmåles gennem: Her er jeg. Her er du. Så og så langt er der imellem os. Hvis vi kommer tæt nok på til at røre hinanden med hænder våde af støvregn, vil det blot lede elektriciteten.

Ved Vejlerne står en mand i gummistøvler og anorak, han har løftet sin kikkert mod horisonten. Jeg tror ikke, han kan forvente at se en fugl. Kun gråt. Jeg tror det er en undskyldning for at stå i halvmørket og mærke støvregnen mod huden. Som mig, der er stået ud af bilen og ryger en cigaret, som jeg beskytter mod væden ved at holde den i indersiden af hånden. En undskyldning.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar