Anmeldelse af "Mod solnedgangen" på Ordlyd: http://ordlydblog.blogspot.dk/2014/12/psykologisk-socialrealisme-med-djvlefjs_3.html
Anmeldelse af Flemming Andersen i Arnold Buscks BogMagasinet s. 23
Rasle rasle larm larm - anmeldelse i Nordjyske, 2 stjerner af 5:
af
Christian Stokbro Karlsen
DIGTE
Louise Kristensen: " Syltede små skorpioner" Nordjyske
Louise Kristensens digte bærer tydeligt præg af et
ønske om at være noget nyt, hvilket placerer samlingen
som sådan i mainstream.
Effektjageriet,
der
ofte er forbundet med jagten på det ny, trækker fra
enheden i digtsamlingens enkelte digte, og med mindre
man er til rasle rasle larm larm, er der ikke meget at
komme efter, hverken når det kommer til tanke eller
smag.
Som
eksempel på en mangfoldighed uden enhed kunne nævnes
digtet " Popler", hvor poplen sveder, for så at løbe "
over af mælk", mens det føder små kranier.
Havde det
ikke været for ubehjælpsomheden, havde det pittoreske
næsten været morsomt.
Det kunne
måske hjælpe Kristensen at lære lidt om erotikken, som
er sprogets retoriske element i det omfang, mening kan
formidles, hvor hun her benytter sig af en tidstypisk,
pornografisk æstetik, der i denne sammenhæng vil sige
en ren eksplorationsæstetik: hullerne undersøges i
udvidelsesøjemed, og dermed er meningen også givet i
1: 1.
I forhold
til et publikum, der i stigende grad mister evnen til
en, skal vi kalde det en kritisk erotik, vil
Kristensens lille larmende bog sikkert kunne vække
deres sløvede sanser.
{ Louise
Kristensen " Syltede små skorpioner" 32 sider, 80
kroner Jorinde &
Joringel.
Af lektørudtalelsen:
"Lyrikdebutanten Louise Kristensen holder sig ikke tilbage for at prøve kræfter med en af genrens klassiske motiver: naturen. Den skildres i flere digte som hvilende suverænt i sig selv: "Violerne -/ jeg behøver ikke skynde på dem/ det umådelige skarpe sollys/ på gulkalkede vægge/ ved selv hvor det skal hen", eller som den hjemstavn, der favnende tager imod jeget. Under alle omstændigheder som modpol til den oplevelse af retningsløshed og utilpassethed der udgør et andet tematisk spor, hvor tonen og sproget er anderledes pågående og ekspressivt. Samlingen afsluttes med en række kunstner-portrætter, tilegnet navngivne kunstnere som Goya og Yves Klein, eller den anonyme figur "Maleren", der kritisk og ironisk skildres som en kunstnertype der mere er drevet af egen forfængelighed og markedets forventninger end af kunstens iboende behov. [...]Der er mange gode sproglige anslag og energi i disse debutdigt".
Jens Hjøllund
Ingen kommentarer:
Send en kommentar