mandag den 20. december 2010

Elsk med mig*

I mine drømme af kongelig overdådighed
fandt jeg Vincent van Goghs øre
i Kenneth Toomeys ti millioner mareridt
på skibet der døde af skam

Så lad os være venner
eller lad os være fjender
ingen tid til mellemliggende værdier
åh, så kosmopolitisk!

Så elsk med mig
min giftige efeu, min fjende
elsk med mig
på skibet der døde af skam

Hvis der i hadet er beundring
hvis lyset er en Renoir-agtig glæde**
hvis glæden ved impressionen og hjertet
hvis fauvismen er forførelsens kunst

så lad os være venner
eller lad os være fjender


Hvis Signac, Dufy, Matisse og Bonnard
er kræfterne der overvinder
absurditet, ondskab og overfladiskhed

Så lad os være venner
eller lad os være fjender

Så elsk med mig
min giftige efeu, min fjende
elsk med mig
på skibet der døde af skam

I mener det alle –
livet, kraften
og som min fader sagde:
I var alle i min klasse
det betyder:
Jeg elsker Jer alle

Så lad os være venner
eller lad os være fjender

Så elsk med mig
min giftige efeu, min fjende
elsk med mig
på skibet der døde af skam

*Gendigtning af Philip Boas "Sleep with me" fra Lord Garbage, Motor Music 1998
** er en dobbelttydighed med en reference til teksten i ”Satelite man”, hvor han om taler en ”situation noir”, hvor han spiller på begrebet ”film noir”. At han her omtaler Renoir, kan både tolkes som kunstneren Renoir, og sandsynligvis også som ”re-noir”

Ingen kommentarer:

Send en kommentar