tirsdag den 26. marts 2013

Den unge gartner

Jeg ved ikke hvordan jeg skal dyrke 
en plante som dig dig
der findes ingen spagnum 
eller universalgødning
stærk nok til en drøm om dig
måske kan rosen vise mig vej
måske kan påskeliljen
give mig et clue
haven er en afpasset firkant
den er fin som den er
men den råber aldrig 
højt om sin eksistens
måske har tulipanen et råd
eller måske er det
en gammeldags rose
med pudderblødt flor
som udfolder sin
helt usandsynligt
sofistikerede duft
og viser dig vejen
til mit sydvendte bed

Vi har det til fælles


Mit navn stod ikke mellem linjerne
det var ikke engang i ”anførselstegn” eller italic
det stod der bare og blinkede som et neonrør
ganske udpenslet
jeg følte mig ikke ramt, fordi det stod der
det var bare banalt.
nå, igen, tænkte jeg
sendte det videre til en anden, der også skulle finde
sit navn lige midt i linjerne
som så ville sige:
nå, igen, og sende det videre
for vi ved at vi har det tilfælles:

At vi aldrig har ligget med roser mellem tænderne
på en himmelseng og ventet på ham
aldrig forført ham i en hotellobby
aldrig siddet lige foran katederet med ”love”
skrevet med kohl på øjenlåget og blinket til ham
mens vi slikkede på en lollypop
vi har ikke ligget på solsengen med vores røv
lige oppe i hans næse bag hækken
og trukket trusserne længere
ned mens vi så os diskret over skulderen

Vi var aldrig hans femme fatale
eller noget
ikke fordi vi principielt ikke gad
der var bare så mange ting
der skulle ordnes først
vi skulle flytte sammen med ham og
vi skulle have ham ud af vores liv
vi var bare hans hønseringe
han forførte os ikke
vi forførte ikke ham
det var bare sådan noget 
menneskelig tapetklister
der sjaskede os sammen

onsdag den 27. februar 2013

Quo imus 3

Nu har stormen lagt sig 
lammet kan græsse 
løven sover 
og verden sover 
men stormens ikke-rasen 
jager søvnen væk fra drømmen 
så den står alene 
og almægtig i rummet 
og river virkeligheden af 
som gammelt tapet 
i et splitsekund af 
altgennemtrængende 
guddommeligt lys 
igen bliver alting 
mørkt og stille 
væggen står tydeligvis 
kun oprejst 
takket være et 
meget tyndt 
lag virkelighed

onsdag den 20. februar 2013

Arnoldi Blues - et cut-up BILTEMA produkt

Det var slet ikke ligesom hende fra No Doubt, Gwen Stefani, og hendes hue når hun kørte på cykel. Nu. Farven på samleje. Lille Phytocratees havde en hård dag. Folk omkring ham i København kørte stærkt på deres cykler. ”To the Roundabout!” hed det nyeste værk fra hans hånd. Det var skrevet i pyroklastiske jamber og var en padde i hans hypothalamus. Den fuckede med hans lillehjerne, eller var det øgle-hjernen? Om ikke andet: en atavistisk proces havde sat gang i bandeordene. Men redigeres skulle de naturligvis.
”Slitage! Fallacy! Sprængt kondom!” Skældsordene strømmede som en ond flod, en ækel tumult gik som en form, som han ikke kunne anvende! Han var større. Så stor var Phytocratees, at alle Hallerne blev helt bange. Lige fra Bent til Martin. Og den stramme José Fizze var altid fuldkommen in awe.

”Saturns!” Per Arnoldi stod foran ham og spurgte: ”Synes du det her er nogen fede farver?” Nyslåede græsplæner, gazeboen, en ottekantet trædims, det importerede krus fra Guatemala. Åh, Per – engang var du sneklædte trokæer. Phytocratees var en kompetent epigon. Ingen digter havde nogensinde anvendt kropsåbninger. Og det var træls efterhånden. Som om hans liv var en plakat, as if.

Det er nok lidt mere kompetent, lidt mere, øh, komplekst, komma, for efterhånden havde han svært ved at holde sig selv ud. Alt for svært. Det voksede ud af hans ører og andre kondomer. Det sidste sagde han med henblik på titlen på hans seneste plakat. Omme ved De Gamle Haller var en kunstlet rotte ved at undersøge et forfaldent køkken for Finn Nørbygaard. Tårerne pressede sig på. Hans hjul var ekset.

Det gjorde ondt i lille Phytocratees at blive mindet om sin opvækst på Helgoland. ”Forstår du ikke min kompleksitet?” spurgte han med knyttet hånd mod en imaginær Gwen. Den første pige, der havde givet ham en erektion. Ellers tændte han mest på de andre betonarbejdere. Men det var en hemmelighed. Phytocratees´ seksualitet var en bold, man bare kunne afkode som et egentligt rum, egentlige haller. Han følte sig alene. Han havde brug for en guide. En anti-Arnoldi. En komplementær plakat-kunstner. En, som kendte disse udslukte haller ud og ind. Og omvendt. En, som kunne tage ham ved hånden og lede ham. Og en, der ikke dømte ham som erindring. Men altid eremit. Altid Arnoldi. ALTID ARNOLDI! Dét stod som en overskrift over hans liv.

”Pik-ass-bitch!” tænkte han ikke. Det skulle være meget litterært tæt. Tæt som en tættekam. Tæt som publikum på White Hart Lane! Og tættere end mængden af kød og blod. Én skole, ét væsen, ét kollektiv! Han hørte ting på væggene ude på Forfatterskolen, og så ville de synke ned i den melankoli, som længe havde ligget som et eternittag.

onsdag den 26. december 2012

En ren seng

Alt det fede er en andens
det er altid mig der har et
kompliceret liv
det er altid mig
der har alt det trælse

Jeg ved ikke hvorfor
de synes jeg er
sådan en fed fyr
de problemer jeg har
er ligeså røvsyge
som alle mulige andres

Jeg ku gå på psyk-skadestuen i morgen
og sige
jeg orker ikke mere
tag mig væk herfra
lad mig sove i en ren seng

En ren seng med
offentligt udstyr
offentlige puder og dyner
og betræk

Så kunne jeg
måske slappe af

Quo imus 2

I snestormen står et kors
det er rejst af lammet
og forsøgt
væltet af løven

I snestormen ser løven mig ikke
men lammet ser og anråber mig
og løven lægger sin pote
for lammets mund

Jeg ser deres interaktion
men snestormen forhindrer
min indgriben

Jeg forsøger at anråbe lammet
men snestormen tager mine ord
men  gennem snestormen

Ses kun korset
og ikke lammet
og ikke løven

For snestormen gør alting
utydeligt
men jeg anråber lammet
ved at lægge en hånd
for min egen mund

fredag den 14. december 2012

Quo imus?



På marken i snestormen
står et lam
det holder et kors med det ene ben
og træder på en løve

I snestormen ser det mig ikke
foran den hvide væg
som jeg vender blikket væk fra
for at den ikke skal stirre på mig

På marken i snestormen
ser lammet mig ikke
men løven ser på væggen
og væggen ser på mig

Som løven har jeg knogler, nerver og hud
men ingen manke
og som løven ikke har, har jeg
trangen til at drikke
døden væk fra knoglerne

Som jeg kan løven ikke spørge:
Quo imus  - hvor går vi hen?
og som løven kan jeg ikke se
den vej jeg træder hen mod lammet

For stormen tager mine ord
og væggen tager stormen