Nu har stormen lagt sig
lammet kan græsse
løven sover
og verden sover
men stormens ikke-rasen
jager søvnen væk fra drømmen
så den står alene
og almægtig i rummet
og river virkeligheden af
som gammelt tapet
i et splitsekund af
altgennemtrængende
guddommeligt lys
igen bliver alting
mørkt og stille
væggen står tydeligvis
kun oprejst
takket være et
meget
tyndt
lag virkelighed
onsdag den 27. februar 2013
onsdag den 20. februar 2013
Arnoldi Blues - et cut-up BILTEMA produkt
Det var slet ikke ligesom hende
fra No Doubt, Gwen Stefani, og hendes hue når hun kørte på cykel. Nu. Farven på
samleje. Lille Phytocratees havde en hård dag. Folk omkring ham i København
kørte stærkt på deres cykler. ”To the Roundabout!” hed det nyeste værk fra hans
hånd. Det var skrevet i pyroklastiske jamber og var en padde i hans
hypothalamus. Den fuckede med hans lillehjerne, eller var det øgle-hjernen? Om ikke
andet: en atavistisk proces havde sat gang i bandeordene. Men redigeres skulle de
naturligvis.
”Slitage! Fallacy! Sprængt
kondom!” Skældsordene strømmede som en ond flod, en ækel tumult gik som en form,
som han ikke kunne anvende! Han var større. Så stor var Phytocratees, at alle
Hallerne blev helt bange. Lige fra Bent til Martin. Og den stramme José Fizze
var altid fuldkommen in awe.
”Saturns!” Per Arnoldi stod
foran ham og spurgte: ”Synes du det her er nogen fede farver?” Nyslåede
græsplæner, gazeboen, en ottekantet trædims, det importerede krus fra
Guatemala. Åh, Per – engang var du sneklædte trokæer. Phytocratees var en
kompetent epigon. Ingen digter havde nogensinde anvendt kropsåbninger. Og det
var træls efterhånden. Som om hans liv var en plakat, as if.
Det er nok lidt mere
kompetent, lidt mere, øh, komplekst, komma, for efterhånden havde han svært ved
at holde sig selv ud. Alt for svært. Det voksede ud af hans ører og andre
kondomer. Det sidste sagde han med henblik på titlen på hans seneste plakat. Omme
ved De Gamle Haller var en kunstlet rotte ved at undersøge et forfaldent køkken
for Finn Nørbygaard. Tårerne pressede sig på. Hans hjul var ekset.
Det gjorde ondt i lille Phytocratees
at blive mindet om sin opvækst på Helgoland. ”Forstår du ikke min kompleksitet?”
spurgte han med knyttet hånd mod en imaginær Gwen. Den første pige, der havde
givet ham en erektion. Ellers tændte han mest på de andre betonarbejdere. Men det
var en hemmelighed. Phytocratees´ seksualitet var en bold, man bare kunne
afkode som et egentligt rum, egentlige haller. Han følte sig alene. Han havde
brug for en guide. En anti-Arnoldi. En komplementær plakat-kunstner. En, som
kendte disse udslukte haller ud og ind. Og omvendt. En, som kunne tage ham ved
hånden og lede ham. Og en, der ikke dømte ham som erindring. Men altid eremit. Altid
Arnoldi. ALTID ARNOLDI! Dét stod som en overskrift over hans liv.
”Pik-ass-bitch!” tænkte han
ikke. Det skulle være meget litterært tæt. Tæt som en tættekam. Tæt som
publikum på White Hart Lane! Og tættere end mængden af kød og blod. Én skole,
ét væsen, ét kollektiv! Han hørte ting på væggene ude på Forfatterskolen, og så
ville de synke ned i den melankoli, som længe havde ligget som et eternittag.
onsdag den 26. december 2012
En ren seng
Alt det fede er en andens
det er altid mig der har et
kompliceret liv
det er altid mig
der har alt det trælse
Jeg ved ikke hvorfor
de synes jeg er
sådan en fed fyr
de problemer jeg har
er ligeså røvsyge
som alle mulige andres
Jeg ku gå på psyk-skadestuen i morgen
og sige
jeg orker ikke mere
tag mig væk herfra
lad mig sove i en ren seng
En ren seng med
offentligt udstyr
offentlige puder og dyner
og betræk
Så kunne jeg
måske slappe af
Quo imus 2
I snestormen står et kors
det er rejst af lammet
og forsøgt
væltet af løven
I snestormen ser løven mig ikke
men lammet ser og anråber mig
og løven lægger sin pote
for lammets mund
Jeg ser deres interaktion
men snestormen forhindrer
min indgriben
Jeg forsøger at anråbe lammet
men snestormen tager mine ord
men gennem snestormen
Ses kun korset
og ikke lammet
og ikke løven
For snestormen gør alting
utydeligt
men jeg anråber lammet
ved at lægge en hånd
for min egen mund
fredag den 14. december 2012
Quo imus?
På marken i snestormen
står et lam
det holder et kors med det ene ben
og træder på en løve
I snestormen ser det mig ikke
foran den hvide væg
som jeg vender blikket væk fra
for at den ikke skal stirre på mig
På marken i snestormen
ser lammet mig ikke
men løven ser på væggen
og væggen ser på mig
Som løven har jeg knogler, nerver og hud
men ingen manke
og som løven ikke har, har jeg
trangen til at drikke
døden væk fra knoglerne
Som jeg kan løven ikke spørge:
Quo imus - hvor går
vi hen?
og som løven kan jeg ikke se
den vej jeg træder hen mod lammet
For stormen tager mine ord
og væggen tager stormen
lørdag den 27. oktober 2012
Gangnam Style feat Maleren
Så følsom jeg er, så sensitiv og klartseende. Det står klart, at jeg er en langt større kunstner, end verden nogensinde har
givet mig kredit for. Når jeg erkender dette, er der violiner og klokker og
bjælder, som ringer ud over himlen, og solen bryder igennem et tykt skydække af
miskendthed. For I forstår mig jo ikke, gør I vel? Jeg er på et langt højere
niveau, end nogen af jer nogensinde vil være i stand til at percipere. I
forstår mig ikke. Det er jeres uheld. Og mit. For jeg ville gerne kunne tale
til jer i øjenhøjde. Men det kommer aldrig til at ske. Men se, så se mig dog!
Se mig for helvede! Jeg river mit hjerte ud for jer og smører det op på
lærredet hver eneste fucking dag!
Jeg fortæller jer alt. Men fatter I noget? Jeg har udpenslet min barndom i hver eneste lille ubetydelig detalje.
Ubetydelig, ja, det tror I nok., men sandheden er, at selv den mindste detalje
har den ypperste betydning, for den fortæller jer alt ALT om hvorfor jeg er
mig, ja, MIG, og hvorfor jeg blev sådan her, så visionær, så
sandhedsbevidnende. Hvis I aflæste mig korrekt, så ville mit vidnesbyrd
åbenbare de inderste sandheder om denne verden og dens paralleller. Men forstår
I at læse mig? Nej, I læser overfladen. Den fernis, som ligger så fint og
skinnende hen over lagene. Hvad skal jeg gøre for at få jer til at forstå? Tage
en mærkelig hat på? En narrehat med bjælder eller en bispehue og en præstekåbe
og pibekrave og tage til gudstjeneste i morgen og give den gas til postludiet,
udgangsbønnen til jeres søndagskrimi. Og råbe ååå-wåuw-wåuw-wååååå! Vil I så
forstå det? Nej, så vil I grine. Blotte jeres tandsæt, så de skinner som tusind
sole mod min krop og jeg vil eksplodere i en atomsky for jeres åsyn. Og I vil
klappe – applaus for bomben, stur, stur nummer. Jeg er fantastisk, hvorfor kan
i ikke forstå det? Hvor er det SYND, at I ikke forstår mig. Jeg har blottet
hver eneste celle for jer! I ville ikke kunne genkende profeten, om så han
udsagde Apokalypsen ind i hvert af jeres ledige ansigter.
Men se, nu danser jeg for jer på en sjov måde, og jeg har
bestilt både opvarmning og sidekicks, så I ikke keder jer mens I venter på mig
og mens jeg skifter tøj mellem akterne. Og drik, for helvede, sug af min vin
fra de mest sublime terroirs med de mest udsøgte druer, de kyl den I jer uden
at mærke de elegante smagsnuancer af acryl, grafit og blæk og Bic-kuglepen, for
nu danser jeg, hundehoveder, jeg danser, Op, Op, Oppa Gangnam Style, Op, Op,
Oppa gangnam Style, ooooooh, Sexy Lady, Oppa Gangnam Style, Op, Op, Oppa Gangnam Style (Han vælter ind i en hæk. Slut.)
Abonner på:
Opslag (Atom)