lørdag den 4. maj 2013

Farmors heste


Farmor forveksler
sin bridgeblanding
med frø til haven
og undrer sig over
de mystiske vækster
af lilla dragerede pastiller
og grønne lakridspinde
og tænker:
har jeg mon sået Peter Belli-
tobak? Men hun ræsonnerer
at for at få halluer må man
først ryge den og
det stærkeste hun
har prøvet er Grønne Look
og det har hun ikke
røget i årevis
men hestene spiser
af væksterne og deres
maner får
regnbuens farver
og deres
øjne er altid så dybe
som kun dem
der ved dét der … 

onsdag den 3. april 2013

Ibimus ibi

Muren er hvid i superlativ
alt for hvid i dette
altgennemtrængende lys
vi er skibbrudne
skyllet op langs muren
og holder hænderne op mod solen
for at skåne øjnene
og forsøger at undgå at
snuble over resterne
af det rustne skib
der bragte os her
skibet hed ”Hvor skal vi hen?”
det ved vi nu
vi skulle her hen:
til en skrotbunke
foran en alt for hvid mur
med halvt lukkede øjne
mod solen
og skingrende lyshunger
i cellernes
mørkeste
hjørner

tirsdag den 26. marts 2013

Den unge gartner

Jeg ved ikke hvordan jeg skal dyrke 
en plante som dig dig
der findes ingen spagnum 
eller universalgødning
stærk nok til en drøm om dig
måske kan rosen vise mig vej
måske kan påskeliljen
give mig et clue
haven er en afpasset firkant
den er fin som den er
men den råber aldrig 
højt om sin eksistens
måske har tulipanen et råd
eller måske er det
en gammeldags rose
med pudderblødt flor
som udfolder sin
helt usandsynligt
sofistikerede duft
og viser dig vejen
til mit sydvendte bed

Vi har det til fælles


Mit navn stod ikke mellem linjerne
det var ikke engang i ”anførselstegn” eller italic
det stod der bare og blinkede som et neonrør
ganske udpenslet
jeg følte mig ikke ramt, fordi det stod der
det var bare banalt.
nå, igen, tænkte jeg
sendte det videre til en anden, der også skulle finde
sit navn lige midt i linjerne
som så ville sige:
nå, igen, og sende det videre
for vi ved at vi har det tilfælles:

At vi aldrig har ligget med roser mellem tænderne
på en himmelseng og ventet på ham
aldrig forført ham i en hotellobby
aldrig siddet lige foran katederet med ”love”
skrevet med kohl på øjenlåget og blinket til ham
mens vi slikkede på en lollypop
vi har ikke ligget på solsengen med vores røv
lige oppe i hans næse bag hækken
og trukket trusserne længere
ned mens vi så os diskret over skulderen

Vi var aldrig hans femme fatale
eller noget
ikke fordi vi principielt ikke gad
der var bare så mange ting
der skulle ordnes først
vi skulle flytte sammen med ham og
vi skulle have ham ud af vores liv
vi var bare hans hønseringe
han forførte os ikke
vi forførte ikke ham
det var bare sådan noget 
menneskelig tapetklister
der sjaskede os sammen

onsdag den 27. februar 2013

Quo imus 3

Nu har stormen lagt sig 
lammet kan græsse 
løven sover 
og verden sover 
men stormens ikke-rasen 
jager søvnen væk fra drømmen 
så den står alene 
og almægtig i rummet 
og river virkeligheden af 
som gammelt tapet 
i et splitsekund af 
altgennemtrængende 
guddommeligt lys 
igen bliver alting 
mørkt og stille 
væggen står tydeligvis 
kun oprejst 
takket være et 
meget tyndt 
lag virkelighed

onsdag den 20. februar 2013

Arnoldi Blues - et cut-up BILTEMA produkt

Det var slet ikke ligesom hende fra No Doubt, Gwen Stefani, og hendes hue når hun kørte på cykel. Nu. Farven på samleje. Lille Phytocratees havde en hård dag. Folk omkring ham i København kørte stærkt på deres cykler. ”To the Roundabout!” hed det nyeste værk fra hans hånd. Det var skrevet i pyroklastiske jamber og var en padde i hans hypothalamus. Den fuckede med hans lillehjerne, eller var det øgle-hjernen? Om ikke andet: en atavistisk proces havde sat gang i bandeordene. Men redigeres skulle de naturligvis.
”Slitage! Fallacy! Sprængt kondom!” Skældsordene strømmede som en ond flod, en ækel tumult gik som en form, som han ikke kunne anvende! Han var større. Så stor var Phytocratees, at alle Hallerne blev helt bange. Lige fra Bent til Martin. Og den stramme José Fizze var altid fuldkommen in awe.

”Saturns!” Per Arnoldi stod foran ham og spurgte: ”Synes du det her er nogen fede farver?” Nyslåede græsplæner, gazeboen, en ottekantet trædims, det importerede krus fra Guatemala. Åh, Per – engang var du sneklædte trokæer. Phytocratees var en kompetent epigon. Ingen digter havde nogensinde anvendt kropsåbninger. Og det var træls efterhånden. Som om hans liv var en plakat, as if.

Det er nok lidt mere kompetent, lidt mere, øh, komplekst, komma, for efterhånden havde han svært ved at holde sig selv ud. Alt for svært. Det voksede ud af hans ører og andre kondomer. Det sidste sagde han med henblik på titlen på hans seneste plakat. Omme ved De Gamle Haller var en kunstlet rotte ved at undersøge et forfaldent køkken for Finn Nørbygaard. Tårerne pressede sig på. Hans hjul var ekset.

Det gjorde ondt i lille Phytocratees at blive mindet om sin opvækst på Helgoland. ”Forstår du ikke min kompleksitet?” spurgte han med knyttet hånd mod en imaginær Gwen. Den første pige, der havde givet ham en erektion. Ellers tændte han mest på de andre betonarbejdere. Men det var en hemmelighed. Phytocratees´ seksualitet var en bold, man bare kunne afkode som et egentligt rum, egentlige haller. Han følte sig alene. Han havde brug for en guide. En anti-Arnoldi. En komplementær plakat-kunstner. En, som kendte disse udslukte haller ud og ind. Og omvendt. En, som kunne tage ham ved hånden og lede ham. Og en, der ikke dømte ham som erindring. Men altid eremit. Altid Arnoldi. ALTID ARNOLDI! Dét stod som en overskrift over hans liv.

”Pik-ass-bitch!” tænkte han ikke. Det skulle være meget litterært tæt. Tæt som en tættekam. Tæt som publikum på White Hart Lane! Og tættere end mængden af kød og blod. Én skole, ét væsen, ét kollektiv! Han hørte ting på væggene ude på Forfatterskolen, og så ville de synke ned i den melankoli, som længe havde ligget som et eternittag.