fredag den 26. juli 2013

Af: Third Eye Candy


Det er morgen
alt er blade og sol
prismer af vanddråber
hele skoven blinker af lys

Og nogle super fede højttalere
det er morgen og det er okay
jeg er sammen med drengene
og jeg er sammen med dyrene


Sig hej til egernet
sig hej til frøen
og tudsen
og firbenet
og sommerfuglen
og natsværmeren
og spidsmusen
og hugormen
og snogen og stålormen
stålormen som rigtigt hedder
mat-guld-metallic-ormen

Sig hej til drengene
Anders og Hans-Erik
Nathaniel og Christian
det er mine drenge
det er dem der giver
kærlighed til de her crazy
crazy stykker papir
det er dem der gir dem liv
det er drengene der får dem til at leve

Det er drengene der tænder bålet
også når der er
eldningsforbud
deres ild tænder himlen
deres ild sætter hele verden i brand
fordi de kan synge så al verdens ild
bliver tændt
som et tomtebloss
som et tomtebloss
lätantännligt*


Skal vi gå ned til åen?
der er vand
der er strømmende vand
klart som solstråler
skal vi forme skåle
af vores hænder
og se hvad farve
vandet virkelig har
det de kalder en å
er en flod
så bred og fuld af vand
så meget vand
at vi slet ikke forstår det
vores forstand
kan slet ikke rumme
så meget vand


Skal vi gå ned til åen og se
om vi kan finde noget vidunderligt
som solen der skinner
på de bittesmå krusninger på vandet
som små stykker af sølv
ligger solen på vandet

Skal vi gå ned til vandet
drenge?
og tage vores tøj af
og danse nøgne
hvor vandet er lavt
og svømme hvor vandet er dybt
skal vi gå ned til åen?

Skal vi gå ned til åen
og se om jeg har haft ret
i at kærligheden kræver det mod
som jeg altid har troet den kræver
hvis jeg ikke drukner i nat
så er det fordi
I elsker mig

Drenge, det føles
som om denne sommer er evig
lyset er mere klart end
det nogensinde har været
bladene er grønnere
end nogensinde før
jeg er fyldt med kærlighed
hvis jeg drukner
er det fordi i elsker mig
hvis jeg ikke drukner
er det fordi i elsker mig
og hvis jeg brænder
er det fordi i elsker mig
og hvis jeg ikke brænder
er det fordi i elsker mig
fordi jeres ild har sat verden i brand
en brand, der er evig som denne sommer

Firbenet har vænnet sig til mig
det ved at når jeg ser det
så tiltaler jeg det med
kærlighed
det kan lide jeg taler pænt
jeg kan se det i dets
søde øjne
så ved firbenet
at det trygt kan gå
på verandaens frønnede træ
det kære lille firben
jeg kan se dets hjerte banke
lige bagved forbenene

Drengene har vænnet sig til mig
de er begyndt at sige
søde ting til mig
hele tiden
de ved jeg kan lide det
de kan se det i mine øjne
når jeg går på verandaens
frønnede træ
og drengene siger
at jeg er smuk
så kan jeg smide tøjet
uden skyld
og uden skam
de er nogen dejlige drenge
de kan se mit hjerte banke
lige ved siden
af firbenets

Hvor er du
lille alf?
med din alfeghettoblaster
bagved klippen
hvad er dit navn?
noget med Ziggy?
noget med Stjernestøv?
sig det, sig det
jeg vil elske dig for evigt
hvis du fortæller mig
dit navn

Drengene kender
den lille alf
jeg tror jeg så dem i nat
gå om bag klippen
med nye bånd
til hans alfeghettoblaster
men måske var det
alligevel
en drøm

Forleden for jeg vild
jeg gik i skoven
og var kommet langt, langt væk
der var høje graner og store
mosgroede klipper
jeg gik op af et højdedrag
pludselig fandt jeg mig selv på en klippe
og så ud over den dybe skov
jeg anede ikke hvor jeg var
jeg var virkelig
sprunget vilse
men to ravne kom flyvende
på blå fjer
skinnende som metal i solen
Råårk”, sagde den ene
Råårk,” sagde den anden

Jeg tror egentlig bare
de talte om musik
men jeg fandt hjem
på den måde fandt jeg hjem

Og nu
er de kommet på besøg
der sidder en ravn
på hver af drengenes skuldre
så metallisk stråler de i solen
jeg kan godt lide metal
for Satan

Jeg kan også godt lide kærlighed
for Helvede
jeg vil gerne have mere af det
meget, meget mere af det

Jeg har været rundt om
samtlige blokke
set lidt mere end der skulle til
før øjnene faldt ud
og hørt mere end der skulle til
før ørerne faldt af
men jeg elsker
mine drenge
og mine drenge
elsker mig

Det er så meget
optur!






(Men der er en jeg elsker
mere end nogen
og han gemmer sig
bag klipperne
med sin alfeghettoblaster
og spiller det fedeste
rock’n’roll
jeg vil gerne høre mere
lille alf
meget mere
skru op!)


*Cornelis Wreeswijk

Ingen kommentarer:

Send en kommentar