fredag den 22. januar 2016

Week Poetry: David (it's all deranged)


Hvorfor gik du ind i mørket i din opretstående kiste? Det er jo nu vi har brug for dig, her midt i svinekødshelvedet. Kan du huske dengang vi mødtes første gang? Du havde sådan noget sejt hår ned i panden, da du kom ud fra tv' et på en tåget martsdag, gennem videoen til Day In Day Out. Jeg vidste ikke hvad det var der havde ramt mig. Hvad kommer først? Kærligheden eller hormonerne? Jeg sprang ud som teen den dag. Følelserne var virkelige - så det var virkelighed. Jeg elskede dig, og kaldte dig David (udtalt på engelsk; meget eksotisk), når jeg talte med dig på pigeværelset, foran den airbrushede plakat, hvor dine tofarvede øjne var fremhævede og ekstra eventyrlige. Jeg købte alle ungdomsbladene, bare for hvis der var et lillebitte billede af dig. Jeg havde dem i en Bowie-picture book i LP-format. Jeg havde kun en ghettoblaster og to kassettebånd, og de var mere kostbare end diamanter
Så blev jeg ældre og muligvis klogere, men du gjorde det igen, på en mere kunstnerisk og intellektuel måde, måske, men det ramte alligevel som en okkult  Tsar Bomba, da du udgav 1st Outside, og trykbølgen kommer igen bare jeg tænker på en enkelt linje:

For the reeking flesh is as romantic as hell
eller
I'm so thankful, cause we're strangers when we meet
eller
I can't believe I have no control, it's all deranged

Det er deranged, at du er død. Du var en guddommelig kamæleon med tusinde ansigter, og dermed udødelig. Det er logisk. Det må være fordi at du lever og synger dem til mig, at jeg vågner med dine sange i hovedet midt om natten. Vi skulle have danset på kanten af Hudson River og kysset til Absolute Beginners. Engang skal jeg se dit airbrushede ansigt over horisonten, og dit ene øje er solen og det andet månen, og så ved jeg at du er Stjernemanden, og at du venter i himlen.

For altid teenagepsykotisk.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar