Jeg fandt denne anmeldelse i arkivet. Den skulle have været sendt ind til radioprogrammet "Sort Søndag" da albummet udkom , men blev det aldrig. Men jeg synes egentlig den er okay så nu kommer den her:
Allerede
når man ser coveret til Satyricons album ”Satyricon” ved man at
der er noget andet på spil end der plejer at være hos den
etablerede norske blackmetal frostklare stjerne. På
forsiden af coveret er der et billede af en statue af en satyr i et
smukt, farverigt lys. I midten af coveret
er der et billede af Satyr, hvor
han ser indadvendt og tænksom ud. Ja, han ligner faktisk en sød,
følsom fyr. Er det mon et hint om at dette album er mere indadvendt,
tænksomt og følsomt end de tidligere albums? Ja, det er det
faktisk!
Albummet
åbner med instrumentalnummeret ”Voice of shadows”, som er et
forholdsvis langsomt (efter S-standard) nummer med en stærk
anthem-agtig melodilinje og bygger op over Frosts markante trommer
(nb: nummeret indeholder også dobbeltpedal, men den fungerer mere
som en fjern torden) og går direkte over i den anden skæring ”Tro
og kraft”, som varierer over den foregående skærings hovedriff.
Og så er teksten på norsk og fabulerer over temaet om kamp, mod og
sejr og diabolske tilsætningsstoffer, vikinge-lyrics, som vi kender
dem fra Satyrs hånd, men når det synges på norsk får de på en
eller anden måde en mere følsom feel.
3.
skæring er ”Our world it rumbles tonight” og her er jeg helt
oppe at ringe! Det er et Satyriconnummer præcis som jeg elsker det.
Der er fuld smadder på indledningen med dobbeltpedal og et drevent
guitarriff. Versene bygger op til et fuldstændig fantastisk omkvæd
med melodiske guitarflader og et smukt baggrundskor, uden at nummeret
på nogen måde taber intensiteten. Det er muligvis albummets
stærkeste skæring og ligger efter min mening fuldstændig i tråd
med mesterværket ”Now, diabolical” fra 2006. Her forener Satyr
den følsomhed, som indpakningen lægger op til med den rene,
ubesmittede satyriske power, som enhver der elsker det norske
blackmetalband, må overgive sig til.
Nocturnal
flare er den 4. Skæring, og nummeret indleder med samme kraft og
Satyricon-knowhow som det foregående nummer, men det taber desværre
en smule tempo i omkvædet, og det ødelægger desværre det samlede
indtryk. Men versets skæve guitarlinje, som laver en ”djævelens
akkord” mod vokalen er pisse lækkert. Når det er sagt, så viser
Satyr også i denne skæring at han vover at sætte tempoet lidt ned
og endnu engang afsløre den følsomme side.
5.
skæring er ”Phoenix” og her sker der noget, som er helt
usædvanligt. Det er en ballade, og ikke nok med det: Vokalen leveres
af Madrugadas Sivert Høyem, ligesom lyrikken. Da jeg hørte nummeret
første gang, blev jeg fuldstlndig blæst væk. ”Hva faen, det er
jo en ballade!” Og nummeret blev ved og ved med at vokse for mig,
efterrhånden som jeg kørte det på repeat på fuld volumen. Det er
et utrolig modigt træk at overlade pladsen til en anden og helt
anderledes vokal, og for det mod har jeg næsten lyst til at smide
samtlige metalspader efter albummet. Det er et storladent nummer med
masser af plads til pragtfulde riffs og smukt baggrundskor. Der er
fremdrift og energi gennem hele nummeret med Frosts tordenpedal i
baggrunden og Høyems inderlige vokal gør det til et fuldgyldigt
romantisk nummer, sådan et man tænder lighteren til , hvis det
bliver spillet live (hvilket det desværre ikke gjorde ved koncerten
i Amager Bio.)
Jeg
giver albummet 5 ud af 6 diabolske metalspader. Når det ikke er helt
oppe at ringe på de 6 er det fordi albummet som helhed taber lidt
tempo ind imellem, (især I slutningen, hvor der går lidt for meget
nuttet nordisk lir i ”Natt” med den med en hviskende kvindevokal)
i modsætning til ”Now, diabolical” som for mig står som et
satyrisk højdepunkt. Men jeg tager min metalhat så meget af for at
Satyr træder nye stier og går ind i ukendt land – i skæringen
”Necrohaven” lægger han endda arm med en rockabilly'sk æstetik.
Satyricon er i endnu stigende grad et af de absolut mest forrygende
blackmetalbands på hele scenen efter undertegnedes mening. Hvis man
er ny i genren er det ikke så ringe et sted at begynde, fordi der
netop er nogle så velkommende elementer for nye lyttere som
”Phoenix.”
Horn til Satyr og norsk black metal!
Horn til Satyr og norsk black metal!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar