torsdag den 20. marts 2014

Ironman


Jeg kender ikke vedkommende
og vedkommende kender ikke dig og
så langt og ikke spor godt
de tænker kun på optimering
og er fulde af endorfiner og
skal hele tiden have flere
inden de går i seng
og inden de står op
og mælkesyre i systemet hele tiden
de har optimeret deres kroppe til
at blive tynde og senede
de laver tarmskylninger
og er høje på sig selv
og deres kropsoptimering
de bliver mere fokuserede siger de
og det gør de
på at fokusere på deres optimering
deres sener knirker når de går
i deres rygge
bliver bruskskiverne
slidt til oblater
mens de laver
dobbelt tripple kvardripple
ironman
de lugter af sur sved og har
det her sindssyge blik i
øjnene når de
ikke bliver optimeret nok
hvis de bliver syge
(og det bliver de)
er de desperate uden deres
daglige 20.000 km.
og løber i drømme med
djævelen 
bidende i akillessenen

torsdag den 27. februar 2014

Uden titel (Refleksion over forårsudstillingen, Charlottenborg 2010)





Der var engang, hvor værktitler var lange, snoede stier, der nærmest fortalte deres egen historie. Denne gang er der et hav af værker uden titel. Jeg tror på tilfældet, jeg tror på tilfældets kraft i kunsten, oblique strategies, serendipitet. Men alle disse manglende titler er intet tilfælde. Jeg tror ikke på at kunstnerne mangler fantasi. Der må være en anden grund, men jeg ved ikke, om den åbenbarer sig selv. At gå i dialog med et værk er en floskel, man har hørt så mange gange, at betydningen næsten har elimineret sig selv. Men jeg vil alligevel prøve, for jeg tror, at om jeg vil eller ej, så tror jeg at samtidskunsten har et eller andet budskab til mig og min omverden. Og forårsudstillingen, som er censureret af en velovervejet sammensat jury med store kunstfaglige kompetencer og med fingeren på pulsen, så må udstillingen jo netop være et udtryk for den kunst, der har noget vigtigt at fortælle mig her og nu.
                     
Det første jeg møder i 24/7-rummet (med den internetbaserede kunst) med de mange computerskærme er noget, der minder om et computerspil med en gående eller løbende mand i byskaber og bygningskonstruktioner. Man kan få ham til at gå i forskellige retninger ved hjælp af musen. Jeg er ikke en ørn til computerspil, så jeg styrer ham direkte ind i en væg. Der bliver han stående og tripper, mens jeg læser den tilhørende værktekst:
”Værket ’Utopian City Scape (UCS) er en virtuel 3D-vandring gennem byens rum. Med kunstnerens egne ord beskriver videoen nye medier og deres evne til at indskrive beskueren centralt i værket. Samtidig udfordrer værket den aktuelle arkitekturdebat, som problematiseres af, at vi har svært ved at forholde os til det ikke-fysiske rum som et faktisk rum, men kun kan forstå det som todimensionelle billeder.”

Hvad er det vi har svært ved at forholde os til? Enhver som har spillet computerspil kan leve sig, endda meget levende, ind i det ikke-fysiske rum. Nogle gange måske endnu mere virkeligt end virkeligheden. Når også drømmen opleves som et faktisk rum, hvorfor skulle det konstruerede rum i computerverdenen så være svært tilgængeligt? Nej, det er værkteksten her, der er uforståelig. Når man går ind på kunstnerens hjemmeside, møder man et helt andet budskab til et helt andet publikum: Arkitekter, arkitekturinteresserede, ingeniører. Den virker faglig og relevant for sin egen målgruppe, som en refleksionsramme, som et redskab. Hvem har skrevet den tekst? Når der står ”med kunstnerens ord” er det så kunstneren selv? Eller en, der har forsøgt at leve sig ind i noget, der hører en anden målgruppe til, og derfor kommer til kort, og skriver en tekst, der er uforståelig – også for forfatteren selv. Er der nogen, jeg kan stille spørgsmålet: Hvem har skrevet værkteksten? Muligvis. Men jeg går videre.

Et broderet Facebook-screendump. Nymodens pjat fastfrosset i gammeldaws håndværk. Længslen efter den tabte tid, den gamle verdens langsomme, tavse paradis, dets tempo udtrykt i tekstil. Den hurtigt vibrerende lysende skærm, der i den grad fastholder vores opmærksomhed imod interaktion og stadig skiftende opdateringer er omsat til bløde, broderede pixels. Ikke kun i dette værk, men også i de små puder, som fremstiller actionhelte i strik. Vi kan røre dem, ae dem, mærke deres blødhed, strukturen i de små puder med billederne af machomænd med håndvåben. I al deres nuttethed inkarnerer de den tryghed og hygge vi finder bag skærmen.

Endnu et internetbaseret værk hedder ”I am Dina and Friends”. Alle Dinas venner ligner hende, de har det samme tøj på, og adskiller sig ikke fra hinandens stirrende blikke. Men jeg forstår ikke Wassmo-referencen i titlen. Er der et formål med den? Er det en tilfældighed? Jeg tror ikke på tilfældet. Men giver det mening?

En neon-krusedulle, en kaotisk, lysende streg, der drøner gennem et stort rum. Som Picassos foto med lys i luften, taget med langsom blænde, manifesteret her i neonrør, og med rørets ledningers hængende som slappe årer fra røret og ligger i en organisk pøl på gulvets sildebensparket som værkets slatne, antiklimaktiske biprodukt.

Et bord, spundet ind i hvid snor og overstrøet med fragmenterede brædder og andet metalaffald i et stivnet spind, malerbukke, stole, skamler eller hvad det nu er. De oprindelige genstande er ikke identificerbare, de er opslugt af produktet, og fremstår som en amorf, stivnet enhed, som ingen historie fortæller, andet end at det ingen historie fortæller. Og nej, fine, sammensatte sætninger om at beskueren inddrages i værket som en forvirret medspiller, der er ude af stand til at forstå figurens postpostmoderne kompleksitet – vil jeg skide på. Det ligner lort. Jamen, kunstneren forsøger at udfordre beskueren i det provokerende møde med en kompliceret enheds statisk-plastiske tilstedeværelse. Eller noget. Og?

Og dig ved jeg ikke, hvad jeg skal synes om. Hvad er du?

To skjorter, der er splittet ad og syet sammen igen hænger på væggen som blege, ubestemmelige våbenskjold. Skjorterne er delvist hvide, delvist gulnede. Er det en klemme, der hænger der, øverst på højre skjorte? Det er som om de siger: ”Jeg ved ikke hvor jeg skal gøre af mig selv. Jeg kan ikke finde mig selv. Jeg er splittet op i fragmenter.” Er det min generelle projektion af mig selv i dette værk?

En tømmerflåde af papirklip, let, luftig og u-flydbar. Træernes årer er sirligt udtrykt i papir. Et fint stykke håndværk, der ikke redder nogen ud herfra. Fra lydgeneratorens ustandselige klagen, der fylder alle rummene med hyl og gråd, kastet tilbage mellem det rum den er tildelt og dets kunstigt konstruerede hvælving.

Trætoppe i polaroid. En fotografisk mosaik af små træer i forskellige tilstande af lys. Den anden række fra øverst med tre trætoppe i hver deres nuance af blå, ultramarin, blågrøn, turkis. En trætop ved nat, en på kalkbund, nogle i skumring, andre i gyldne toner af dagslys. Under billedet et koordinat og en dato. Jeg vil kunne finde disse træer hvis jeg søgte dem. Men ikke med disse lyssætningers øjeblikkelige poesi.

En flyttekasse med udskåret ornamentik. ”Moving culture” hedder værket. Når der står ”kultur” på kassen og der er nonfigurativ ornamentik involveret er der ligesom lagt op til at man skal indlæse et eller andet om flygtninge-danskhed-ikkedanskheds-debat ind i det. Men det gider jeg ikke. Det er sjovere at lade fortællingen om hvor meget hver enkelt genstand vejer, som skal flyttes fra et gammelt hjem til et nyt, flyde ind og ud gennem hullerne i kassen: ”Roll of cotton cooking thread, 26 g. Two cans of beer, 1.044 g. Water bottle, 461 g. Soluble pain killer tablets, 117 g.”

Ensomme, hollandske, rygvendte finkefløjtere på store videoskærme i et mørkt rum. Vi går hurtigt forbi. Deres siddende, ludende skikkelser er nedslående. Der er et andet videoværk med manden der ryster med tæppet eller tæppet der ryster med manden. Igen ignorerer jeg værktitlens ”kultur” for bare at kunne nyde det hypnotiske sceneri med det støvede tæppe i slowmotion.

Der er runde værker. Et i kuglepen, indført på papiret, et kuglemotiv med matematisk præcision. Et andet billede, papirarbejde med farvede koncentriske cirkler og noget derover der ligner hår, så cirklernes placering antyder bryster, men uden ansigt, uden krop. Der er revner i væggen. Revner i væggen siger jeg dig, og disse revner er nomineret til hele to priser. Revnerne har ingen titel, men titlen ”Uden titel” har tilfølelsen ”(levels)”. Jeg ville ønske det gav en eller anden form for mening, men det giver ingen mening. Uden titel. Uden mening. Giver det mening i sig selv, om sig selv? Der er flere runde værker, halvglober med grafiske mønstre, som blikket kan falde ind i og lege med.

Fire hvide skulpturer, alle uden titel. Der er en hængende genstand, der drypper fedt, og hedder ”An absolute truth”. Jeg indrømmer at jeg rørte ved det afdryppede fedt. Jeg ved, man ikke må røre ved udstillede værker, men jeg kunne ikke lade være. Jeg ledte efter sandheden om hvad den dryppede fra sig. Den lugtede ikke.

Værker uden titel med undertitler anført i parentes: ”Pines, woodchips, grocery, cafeteria” fra fotoserien ”Derelict self.” Jeg hører Einsturzende Neubautens ”Zampano” for mit indre øre: ”Es gibt nur einen Idiot. Und durch irgend einer Lücke, durch irgend einen Spalt dringt er immer wieder rein” Denne skyggeidentitet der klæber til ens væsen. Om det er ens egen skygge, man har et usundt forhold til, eller om det er en afskyelig symbiose, der er opstået i parforholdet. Ansigterne er lukkede og tomme som fostre, som er de i en førsproglig, førkognitiv tilstand. Eller i en tilstand efter at sprog og tanke er ophørt, et symbiotisk limbo, hvor enhver tankevirksomhed er opløst i tosomhedens og vanens dødssyge magt, selv under et slagsmål, hvor meningen kunne have frigjort sig igen. En gyselig serie billeder, i ordets egentlige forstand. Æstetisk smukke, men dybt foruroligende billeder på parforhold eller et dødt liv, manipuleret til døde af stemmer udefra.  Denne skygge bag mig, der ligner mig, eller den skygge bag mig, jeg ligner.

En vogn med en arkitektlampe. En rotunde med mig selv i tusinde spejl-fragmenter. Et værk, jeg helt konkret kan spejle mig i.  Fotos af bløde, organiske landskaber, skove, der spejler sig i søer og gyldne tåger. Så bløde at man kan putte sig i dem for at undgå at se på perpetuum mobilemaskinens meningsløshed. Den er jo ikke engang i funktion. Men det er lydgeneratorens spidse, vrængende hylen stadig i dens utrættelige nærværelse.

Udstillingen byder kun på et eneste maleri. Et teknisk vidunder, ikke desto mindre. ”Spiral meander” i dyb violet og brun. Den er smuk. Men der er noget foruroligende ved dens alene-hed. Blandt de mange hundrede indsendte værker, var der virkelig kun ét maleri, der var Charlottenborgs haller værdigt? Står det så slemt til med samtidens malerkunst? Er den druknet i kronhjorte, pangfarver, perspektiviske linjer og løbeteknik. Er det sandt?

”Uden titel, Uden titel, Uden titel, Uden titel, Uden titel”. Åh, det er flere fotos. Tomme forlystelsespark-scenarier, cartoonishly foruroligende og triste. Uro uden titel. Tristhed uden titel. Med angst som facit.

Fire små spidse skulpturer. Flere træer. En anæmisk, modfalden, træt til døde homecoming queen, solbeskinnet, træt og bleg. Er det omverdenens krav til hendes skønhed og perfekthed, der har gjort hende så træt?

Rum med titler, rum uden titler, rum uden mening. En skæv, hvidmalet trækonstruktion med vinduer og fluenet fylder et helt rum ud.  Et andet rum har fragmenter af metal og brædder på væggene. Spånplader med hvid maling i uensartede firkanter. De irriterer mig. De er uden titel. De er ikke smukke for øjet, men udført og ophængt med tilpas præcision, så de støder heller ikke. De er ikke absurde nok til at være virkelig absurde, og de siger ikke nok til ikke at sige noget. Kun min egen søgen efter en eller anden form for forståelse giver mening. Det er måske formålet. Men se, værkerne er nomineret til en pris! Den lille dreng råber: ”Han har jo ikke noget på!”

En bog gennemblæses fra hver side, så bogens blade altid er i bevægelse. En anden bog, man må læse med handsker på har samlet optryk af visaer fra alle lande.
Politimænd i idyllisk kornmark, politimænd på eng, politimænd ved sø. Voldsomme billeder. Intet er helligt!

Tre solnedgange i farver som det franske flag på et forstørret, tysk postkort og en slags timeglasformet figur i et gammelt norsk fjeld-prospekt. ”Love is a grayscale between two poles” er titlen, og den er sælsomt tiltrækkende at lade øjet hvile i, denne store figur i landskabet. Titlen fæstner mit sind i komtemplation over betydningen, og det rækker på en eller anden måde længere end den simple udførelse på et forstørret postkort. Det sætter tænkningen i bevægelse i langt højere grad end de prisnominerede spånplader på væggen, som ifølge de, som nominerede den, var meningsløse nok til at afvise ethvert forsøg på at uddrage en mening af værket.  Ih jo, værkerne må godt mangle titel, for titlen er ikke et nødvendigt redskab for at lede tankerne på vej. Der må være et mindstemål af et element, der kan sprede ringe i refleksionens vand. De brædder og metalstykker dér – det er for lidt! Jeg prøvede virkelig med en dialog, men de svarede ikke!





onsdag den 8. januar 2014

Leviathans ryttere




Fra klitternes højde ser de dem ligge spredt over strandens langstrakte areal. Som stenformationer i vandet bryder de bølgerne. Deres gigantiske hoveder har øjne, og man kan næsten fornemme deres forsøg på at trække vejret selv på lang afstand. Et barn går tæt på en, der ligger helt oppe i den inderste brænding og prikker den i øjet med en pind. Den er ikke død endnu. Blæsehullet åbner og lukker sig med et langsomt og vådt klask. Det er ikke muligt at ånde længere.
De nærmer sig de vældige dyr. Der er rurer på deres hud, ar efter snitsår og tandmærker. Hvalens underkæbe er smal og viser to rækker dolkagtige tænder. Der er også ar efter blæksprutter på det store hoved. Der har været vældige kampe i gang. De store dyr har krydset verdenshave og dykket til mærke dybder i oceanerne. Men det lave vand kunne de ikke overleve. De tunge haler løfter og sænker sig i brændingen og går i forrådnelse.
Oppe i det tørre sand ligger en død hval i fremskreden forrådnelse. Den er svulmet op og udsender en em af råddenskab og gasser. Publikum holder hænder og tørklæder for næser og munde for at holde stanken væk. Biologen med pibe i munden punkterer dens vældige legeme med en kniv fæstnet til en lang stang for at den ikke skal eksplodere vilkårligt under udviklingen af gasser, der får dens vældige bug til at udspile sig som et sejl. Biologen presser mod stangen med sin kropsvægt for at gennembore hvalens tykke hud, gennem spæklaget, og da det lykkes, får liggasserne hvalens indvolde til at vælte ud gennem snittet, at udvide det, og mere gas, flere tarme og organer presses ud. Biologen taber sin pibe ud af munden. Publikum gisper i en blanding af væmmelse og fascination.

Nu er det heste. De ligger spredt i brændingen og i sandet over et langstrakt areal. Himlen er grå, havet er rørt af en let vestenvind og stålgråt. Stranden er øde, bortset fra en kvinde og et barn. Hestenes legemer hæver og sænker sig alt som bølgerne slår ind og trækker sig tilbage.
Drengen river sig fri fra moderens behandskede hånd og løber mod en af hestene, griber en opskyllet pind fra sandet og prikker den ind i en af de døde hestes øje. En mælkeagtig masse strømmer ud fra det afrundede rektangel, som var pupillen. Drengen begynder at græde ved dette syn. moderen skænder på ham, hun tager pinden fra ham og knækker den over sit knæ, og hun griber ham i skuldrene. Drengen græder heftigere og river sig løs og begynder at løbe baglæns ud i vandet; moderen løber efter ham og griber hans ene arm, da han vælter baglæns ud i brændingen. Men et hestehul åbner sig under dem og trækker dem ned.
Vandet dækker deres ansigter. Temperaturen er overraskende behagelig, og det hvirvlende sand er kun en sensuelt kildende fornemmelse mod deres ansigter og hænder. De ser glimt af solen, mens de kasts rundt under vandet og lyset er forandret. Så Døden er en sensuel kriblen mod huden og glimt af lys under grønt og uroligt vand, tænker moderen og lukker øjnene i ekstase.  Så Døden er det indre af et øje og et fald i brændingen ned gennem en kanal med opløste vægge, der kærtegner huden som røg, tænker drengen.

En kvinde har fundet et stykke af et spejl på stranden. Det reflekterede solen, så hun ikke kunne undgå at se det. hun samler det op og vender og drejer det i sine hænder. Spejloverfladen er næsten ren, kun lidt salt gør den uklar. Hun ånder på spejlstykket og tørrer det af i sit ærme og holder det op for sit ansigt. Hun ser sine øjne, som er lidt trætte, men stærke og markerede af lange vipper og mørke bryn. Huden er bleg efter vinteren, men den får liv i mødet med vestenvinden. Hun flytter på spejlet og betragter sine læber. Griber i sin lomme og finder et læbestiftshylster fra en anden tid. Der er stadig en stump tilbage, den dufter pudderagtigt parfumeret. Hun fører den op til munden og giver læberne farve og kontur. Hun strækker sin arm og holder spejlet længere bort, så hun kan se hele sit ansigt i trekvartprofil. Huden er glat og den gløder i solen. Havet er ligeglad med næsens krummede profil. Hun er smuk.
Den kolde brænding slikker op ad hendes fødder. Så Døden er et stykke af et spejl, en stump af en læbestift.
Havet brøler som et tusindtalligt kor af vidt åbne struber.