fredag den 26. juli 2013

Af: Third Eye Candy


Det er morgen
alt er blade og sol
prismer af vanddråber
hele skoven blinker af lys

Og nogle super fede højttalere
det er morgen og det er okay
jeg er sammen med drengene
og jeg er sammen med dyrene


Sig hej til egernet
sig hej til frøen
og tudsen
og firbenet
og sommerfuglen
og natsværmeren
og spidsmusen
og hugormen
og snogen og stålormen
stålormen som rigtigt hedder
mat-guld-metallic-ormen

Sig hej til drengene
Anders og Hans-Erik
Nathaniel og Christian
det er mine drenge
det er dem der giver
kærlighed til de her crazy
crazy stykker papir
det er dem der gir dem liv
det er drengene der får dem til at leve

Det er drengene der tænder bålet
også når der er
eldningsforbud
deres ild tænder himlen
deres ild sætter hele verden i brand
fordi de kan synge så al verdens ild
bliver tændt
som et tomtebloss
som et tomtebloss
lätantännligt*


Skal vi gå ned til åen?
der er vand
der er strømmende vand
klart som solstråler
skal vi forme skåle
af vores hænder
og se hvad farve
vandet virkelig har
det de kalder en å
er en flod
så bred og fuld af vand
så meget vand
at vi slet ikke forstår det
vores forstand
kan slet ikke rumme
så meget vand


Skal vi gå ned til åen og se
om vi kan finde noget vidunderligt
som solen der skinner
på de bittesmå krusninger på vandet
som små stykker af sølv
ligger solen på vandet

Skal vi gå ned til vandet
drenge?
og tage vores tøj af
og danse nøgne
hvor vandet er lavt
og svømme hvor vandet er dybt
skal vi gå ned til åen?

Skal vi gå ned til åen
og se om jeg har haft ret
i at kærligheden kræver det mod
som jeg altid har troet den kræver
hvis jeg ikke drukner i nat
så er det fordi
I elsker mig

Drenge, det føles
som om denne sommer er evig
lyset er mere klart end
det nogensinde har været
bladene er grønnere
end nogensinde før
jeg er fyldt med kærlighed
hvis jeg drukner
er det fordi i elsker mig
hvis jeg ikke drukner
er det fordi i elsker mig
og hvis jeg brænder
er det fordi i elsker mig
og hvis jeg ikke brænder
er det fordi i elsker mig
fordi jeres ild har sat verden i brand
en brand, der er evig som denne sommer

Firbenet har vænnet sig til mig
det ved at når jeg ser det
så tiltaler jeg det med
kærlighed
det kan lide jeg taler pænt
jeg kan se det i dets
søde øjne
så ved firbenet
at det trygt kan gå
på verandaens frønnede træ
det kære lille firben
jeg kan se dets hjerte banke
lige bagved forbenene

Drengene har vænnet sig til mig
de er begyndt at sige
søde ting til mig
hele tiden
de ved jeg kan lide det
de kan se det i mine øjne
når jeg går på verandaens
frønnede træ
og drengene siger
at jeg er smuk
så kan jeg smide tøjet
uden skyld
og uden skam
de er nogen dejlige drenge
de kan se mit hjerte banke
lige ved siden
af firbenets

Hvor er du
lille alf?
med din alfeghettoblaster
bagved klippen
hvad er dit navn?
noget med Ziggy?
noget med Stjernestøv?
sig det, sig det
jeg vil elske dig for evigt
hvis du fortæller mig
dit navn

Drengene kender
den lille alf
jeg tror jeg så dem i nat
gå om bag klippen
med nye bånd
til hans alfeghettoblaster
men måske var det
alligevel
en drøm

Forleden for jeg vild
jeg gik i skoven
og var kommet langt, langt væk
der var høje graner og store
mosgroede klipper
jeg gik op af et højdedrag
pludselig fandt jeg mig selv på en klippe
og så ud over den dybe skov
jeg anede ikke hvor jeg var
jeg var virkelig
sprunget vilse
men to ravne kom flyvende
på blå fjer
skinnende som metal i solen
Råårk”, sagde den ene
Råårk,” sagde den anden

Jeg tror egentlig bare
de talte om musik
men jeg fandt hjem
på den måde fandt jeg hjem

Og nu
er de kommet på besøg
der sidder en ravn
på hver af drengenes skuldre
så metallisk stråler de i solen
jeg kan godt lide metal
for Satan

Jeg kan også godt lide kærlighed
for Helvede
jeg vil gerne have mere af det
meget, meget mere af det

Jeg har været rundt om
samtlige blokke
set lidt mere end der skulle til
før øjnene faldt ud
og hørt mere end der skulle til
før ørerne faldt af
men jeg elsker
mine drenge
og mine drenge
elsker mig

Det er så meget
optur!






(Men der er en jeg elsker
mere end nogen
og han gemmer sig
bag klipperne
med sin alfeghettoblaster
og spiller det fedeste
rock’n’roll
jeg vil gerne høre mere
lille alf
meget mere
skru op!)


*Cornelis Wreeswijk

mandag den 22. juli 2013

I frigjorthedens skygge: En exorcisme


”Hvad laver I?”
”Vi boller, skat!”


Det første barndomsminde, jeg husker: Min mor og far har taget mig med til et kollektiv, de gerne vil bo i. Der er en mand, der sidder og skærer rødbeder, som han skal til at sylte. Han har et stort, busket skæg. Han ser flink ud. Jeg spiser et stykke af hans rødbeder, og nogen siger:

”Nu skal du ikke tage alle Carstens rødbeder!”

I det feminist-socialistiske, eksperimenterende og seksuelt emanciperede kollektiv Røde Fane hang der et klistermærke på enhver kommode og 2CV-bagsmæk. Der stod:

”Kvinder er stærke, mænd er fjender!”

Og kollektivets overhoved, Lebbe-Dronningen Ulla besluttede, at alle kvinderne nu skulle blive lesbiske. For det var vejen frem. Mænd er fjender!

Min mor havde ikke lige lyst til at blive lesbisk på daværende. Hun kunne godt lide min far, og de havde fået et barn. Mig.

”Hvordan kan du være så reaktionær-småborgerlig kernefamilie-agtig?”

Havde Lebbe-Dronningen spurgt. Min mor havde bare siddet på sengen med sit store smil og sagt:

”Nogen skal jo være det.”

Ikke at hun på nogen måde forrådte sin feministiske og socialistiske kerneværdier. Hun valgte karrieren fremfor at dyrke kernefamiliens værdier i yderligere grad. Så sandelig ikke. Thi frigjorthedens skygge var kastet, dens kim var sået, den første udgave af ”Kvinde, kend din krop” stod i reolen side om side med Maos Lille Røde. I frigjorthedens skygge voksede den giftige plante, hvis navn er Påtvungen Seksualundervisning Uden Varsel.

1985:
Jeg er 10 år gammel. Vi sidder i bilen, min mor og far og jeg. Det er som om det kommer helt ud af nogen form for kontekst: pludselig begynder min mor at fortælle om en slags ”knap” der giver kvinder seksuel nydelse. Den har et-eller-andet navn, men det undviger mig. Jeg er paralyseret af det overraskelsesangreb, jeg er udsat for. Jeg kan ikke huske, om jeg havde stillet et spørgsmål, der skulle lede frem til dette svar. Stillede JEG et spørgsmål? Var det en del af en større sammenhæng? Eller var det bare min mor, der syntes, at det skulle jeg vide, NU? mens vi kørte hjem fra Brugsen i Kongerslev. Jeg gik ud af bilen, forvirret. Senere på dagen rodede jeg rundt i mit underliv for at finde ud af, om der vitterlig var en KNAP, der ledte til direkte seksuel nydelse. Hvad dét så end var. Jeg fandt den ikke den dag.

1983:
Jeg sidder med min mor ude på toilettet. Hun tager sit bind ud af trusserne, folder det sammen i et stykke toiletpapir og lægger det på kommoden, inden hun lægger et nyt bind i trussen. Jeg udfolder atter det aflagte bind og betragter blodet og den måde hvorpå det har fortættet sig i bindets kerne.

1980:
Min mor konstaterede, at min afføring den dag havde en særlig rød farve. Hun spurgte:

”Er det fra RØVEN eller er det fra KUSSEN?”

Jeg vidste det ikke. Måske havde det noget med rødbeder at gøre. Carstens rødbeder. Jeg husker det ikke.

1982:
Høstfest i Sørens lade i Rostrup. Det har været en smuk, solrig dag. Kirstine og jeg havde været med til høsten, og vi sad i ladet med alt det tærskede korn, byg eller hvede, jeg husker det ikke. Men vi sad med fødderne i kornet, det var køligt og dejligt at stikke fødderne ned i. Vi legede i halmen, når ballerne var stablet op, og det duftede vidunderligt af sommer og høst. Vi sang til høstfesten. Pludselig rejste Ulla sig op, bankede i bordet og råbte:
”JEG ER LESBISK, OG JEG ER STOLT AF DET!”

Jeg burde have været en totalt frigjort teenager med styr på alting. De havde banet vejen for mig og gjort den bred.

1989:

”Har du fået menstruation? Gå du ind og fortæl det til din far.”

Jeg gjorde det. Fordi hun sagde jeg skulle. Jeg husker ikke mere fra den dag. Det er som om den er forsvundet fra min erindring. Dagen efter, i skolen, sagde Camilla, at nu var jeg kvinde. Jeg følte mig ikke som kvinde. Jeg følte mig nærmere som en mongol med ekstra mongol på. En mongol med blod ud af KUSSEN.

Jeg sveder blod. Belial, Behemoth, Beelzebub, Asforius, Satanas, Lucifer. Jeg græder blod! Jeg åbner brystkassen, så mit hjerte kan ånde, og salamandre og firben vælter ud!

Nå, så det er menstruation, jeg har fået! Det bløder som ind i Helvede fra min KUSSE. Jeg kan ikke være i min krop eller nogen andre steder. Det er som om blodet flyder til alle sider. Jeg er på Bornholm i et gammelt hus uden indlagt vand, brønden er i udhuset, og der er tørkloset, og blodet bliver bare ved og ved med at vælte ud. Jeg kan ikke være på stranden eller bade fra klipperne uden at dryppe blod overalt, og jeg kan ikke vaske mig. Og slet ikke finde ud af at bruge en tampon. Jeg var ingenlunde en frigjort teenager. Min egen mor mente, at jeg var sent udviklet.

1985:
Mine forældre sidder og taler med nogen af deres venner. Jeg keder mig. Jeg går ud på toilettet for at finde ud af, om jeg havde en vagina. Eller ved dens rette navn, en KUSSE. Jeg følte efter. Jeg var ikke sikker. Jeg kunne ikke finde den. Var den der, eller var den der ikke? Jeg kunne ikke spørge dem. det var pinligt, at jeg måske var vanskabt, og de sad derinde og drak øl.

Mine forældres Kærlighed varede til Døden dem skilte ad, og her tæsker jeg stadig rundt for at finde den. Finde en, der elsker mig trods min legio af indre mongoler. Jeg forstår at jeg til tider udviser en fremfærd overfor visse hankønsvæsener, som Robert Crumbs Afskyelige Snekvinde og åbenbart kun har til hensigt at presse min KUSSE ned over hovedet på dem, så dem jeg bedst kan lide løber skrigende væk. Jeg kan ikke gøre for det, det er de der smådværge, som har søbet i fostervandet, som er gjort af den giftige saft fra Den Påtvungne Seksualundervisning. Dem, som bider på krogen er tilsyneladende ligeledes fordærvede. Belial, Behemoth, Beelzebub, Asforius, Satanas, Lucifer. Må giften blive lutret af Helvedes flammer.

Jeg blev belært om socialisme og Marx og RØV og KUSSE og systemets udbytning af arbejderne, men ikke om Kærlighed, aldrig om Kærlighed så fin og ren som frostklare stjerner og duftende vildroser.

Måske var det meningen at RØV-KUSSE-snakken skulle lære mig at elske mig selv. At min krop var min. Så langt så godt. Sex blev en dag normalt, jeg fik styr på det. Men ikke på Kærligheden, aldrig på Kærligheden!

Og så, pludselig – 1995:
Lebbe-Dronningen Ulla skulle giftes. Med en MAND! En rig mand, endda. Et kirkebryllup i al dets småborgerlige hellighed. Det stod da klart, at den eneste fra kollektivet Røde Fane, som var forblevet lesbisk, var hende, der allerede var det i forvejen.
No shit!

Og sex blev rutine og kroppen rutine. Tamponerne sidder perfekt. Nu er jeg bare så skide frigjort. Teenagemongolen blev også voksen en dag. Jeg kan tale om min KUSSE uden at rødme og vise den frem til et udvalgt publikum. Jeg kan knalde som en anden dag på kontoret, knalde mine venner uden fnidder og mine venner kan knalde mine venners venner og vi kan bytte kærester på kryds og tværs. Mens vi hører vore medsøstre bræge om ligestilling i det danske samfund. Og smider om sig med de samme klicheer som dem på klistermærkerne i kollektivet Røde Fane. Og mine medsøstre bræger videre og videre om uligheder mellem mænd og kvinder i det danske samfund. Om kønsneutralitet og kønnet som social konstruktion og sexobjektivisme. Mens verden brænder under fødderne på kvinder i den tredje verden. Og Kærligheden er vildfaren som en plasticpose, taget af vinden.
Fuck jer.
Tag jeres klicheer og stik dem op i KUSSEN hvor de kom fra!





søndag den 21. juli 2013

Nymfen och prinsen


"Om du vill känna världen: Kom med mig. Det är okej. Ingen kommer att dö. Jag är bara ett barn av naturen. Och du är en prins som kommer att bli kung av Jorden. Därför, kom med mig. Ingen kan vara kung som inte känner sig själv.
Sjön är mörk på kvällen och vattnet är djupt. Regnet faller tungt och mörkret skimrar.
Jag har fötter som kliver lätt på näckrosornas blad. Vill du göra samma sak - kliv försiktigt på ytan av vattnet. "

Prinsen följer nymfen. Hennes ögon är gröna som lövets tak under solen i maj och hennes kropp är öppet som vägen som hon visar honom. Hennes fötter spreder eld på vattnet. Hans blå ögon möter hennes när hon vänder sig och ler; kronan faller av hans ljusa hår, och hon sjunger som hon går. Oskyldig som han är, sträcker han sig efter hennes händer, och med varje steg han sjunker djupare, och med varje steg ler hon mer.

För han ska bli kung nu!
Hans namn skall vara Sha Nagba Imuru:
Han som såg ner i djupet.


Sha Nagba Imuru: Standardversionen af Gilgamesh-eposets oprindelige titel

Reptiler


Jag kommer inte slå ihjäl mig för hans skull
jag vill inte dö för hans skull
inte för att jag älskar honom
men i mitt bröst känns som det
som om tusentals reptiler har smugit sig in där
slangar, grodor, salamandrar, krokodiler
och de inte kan vara där
de väser och kryper och gnagar
klättrar över varandra och biter
och skrapar insidan av benen
med sina vassa klor och tänder
nej, jag kommer inte öppna mitt bröst för att få ut dem
när han placerade dem där -
det måste vara hans uppgift
annars hållar jag dom
som minne
för vår kärlek

onsdag den 3. juli 2013

Herfra til evigheden


Jeg har været alt for langsom til at forstå
at du er den bedste af dem alle
der var så meget der åd mit udsyn:
begravelser, pis og damage control
men jeg kan se
at det der sker nu min skat
har lagt et panser om alt hvad du er
placeret en lindorm
omkring dit søde væsen

Du er Københavns bedst bevarede hemmelighed
sværere at kende end nogensinde før
der er et Helvede i gang
som jeg gerne vil vide noget om
og du kan ringe dag og nat
jeg kan tage det, jeg ved godt
hvordan det er når verden er tiltet
og hospitalsgangene er Skærsilden
men så kommer der noget ud af det blå
med en chance til, uden regning
jeg vil gerne være den
der gør det for dig
men jeg kan ikke finde dig
for du står ikke på Krak og der
er et fjols der ikke vil
give mig dit nummer

For den aften til Allan Olsen
hvor jeg tog jeg din hånd og holdt den
hele vejen hen til fadølsanlægget
det var første gang nogensinde at din hånd
var i min og jeg
ville ønske at
jeg aldrig havde givet slip

Alle de selvudnævnte orakler, De
Litterære Helligheder
de når dig aldrig til knæene
du har så meget mere at sige
havde det gjort en forskel hvis
jeg havde taget masken af?
der var ting og prioriteter og kærester
alt det du havde at lave og dødsfald
og redaktioner og et lillebitte
”os”

Måske er det for sent
men du skal vide
at alting gir meget mere mening med dig
og hvis det er for sent så håber jeg
at en engel om nødvendigt
råber ind i dit ansigt
at fra den aften til Allan O
ville jeg holde din hånd herfra og til evigheden
måske kræver det et mirakel
og det er straffen for
at elske så meget og dum nok
til at holde sin kæft med det
jeg kender de skygger, som ler af mig
dag og nat
men jeg kender ikke dine, og desværre
er enhver sit eget Helvede nærmest